torsdag 22. oktober 2015

Motivasjon kom til meg ☻

Hei bloggen ♥

Jeg la ut dette innlegget forrige torsdag, men sletta det igjen fordi jeg var usikker på om det kom godt nok fram at det handler om det å jobbe mot et mål, men ikke nå det målet.

Det er mange som øver og øver til prøver, men som aldri får høyere karakterer enn 3. Mange elever er sjenerte og sliter i muntlige fag. Skolen skulle vært mer tilpassa elevene slik at alle hadde samme grunnlag for å få gode karakterer. Det blir dumt at karakterene fra ungdomsskolen skal brukes til å komme inn på videregående. Hvis du da for eksempel er sjenert og får dårlige karakterer på grunn av det blir det litt feil. Den personen kan ikke noe for at h*n er sjenert. Selv har jeg jobba i flere år med å bli mindre sjenert. Jeg har kommet langt, men har fortsatt langt å gå. 

I spansk før jul i fjor fikk jeg 5. Jeg hadde fått 6 på alle prøver, men sa nesten aldri et ord i timene. Derfor kunne jeg ikke få 6 på karakterkortet. Jeg bestemte meg da for at etter jul og fram til sommeren skulle jeg utfordre meg selv og bli mer muntlig aktiv. Etter jul snakka jeg da mye mer enn jeg noen gang hadde gjort i timene. Det var tøft, men jeg klarte å holde motivasjonen oppe og prøvde alt jeg kunne for å få 6 på karakterkortet før sommeren. Jeg fikk 6 på alle prøver bortsett fra en der jeg fikk 5+. Når jeg da fikk 5 på karakterkortet mistet jeg mye motivasjon. Det er ikke fordi jeg mener at 5 er en dårlig karakter, men fordi jeg jobba hardt for å få 6. 

Når jeg begynte på skolen igjen etter sommerferien hadde jeg ikke så mye motivasjon. Det gjelder ikke bare i spansk, men i alle fag (bortsett fra musikk og mat & helse som er avgangsfag). Jeg har enda ikke fått tilbake motivasjonen og skjønner ikke hvordan jeg skal få den tilbake. Jeg snakker aldri i timene og klarer ikke alltid å følge med fordi motivasjonen er borte. 

I skrivende stund sitter jeg i mattetimen og skriver dette i matteboka. Jeg klarer ikke å fokusere og blir sittende og sløse bort tida uten å lære så mye. Jeg hadde et behov for å få dette ut nå og setter pris på om du kommenterer det du synes om dette innlegget/dette temaet i kommentarfeltet under eller sender meg en melding HER.

Klem fra Selma ♥ 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar