fredag 24. juli 2015

Jomfruland

Hei bloggen ♥

I går var vi i Jomfruland. Vi sto opp tidlig og dro til Kragerø. Derfra kjørte vi ferge til Jomfruland.
Det er mange skjær og holmer utafor Kragerø. 
Når vi kom fram gikk vi langs en grusvei, forbi en campingplass og bortover til en café. 
Det var mange som sykla. I starten skjønte vi ikke hvorfor, men når vi hadde gått et stykke skjønte vi at vi hadde fått opplevd mer av øys hvis vi hadde sykla. 
Ved cafèen var det en telefonkiosk. Den funket, men den ville ikke ta kort så vi fikk ikke ringt med den. 
Grusveien vi gikk på heter Hovedveien. Det var den koseligste hovedveien jeg noengang har sett. 
Noen steder gikk den i skogen, mens andre steder kunne vi se vannet. Det var en veldig fin utsikt. 
Det var mange strender der. På innsider var det sandstrender og på utsiden var det steinstrender. 
De har også nordens største eik der. 
Hvis dere ser på jenta som står til høyre for treet ser dere hvor stort det faktisk er. 
 Det er to fyrtårn der, et nytt og et gammelt. Det nye fyret: 
Oppe i det gamle fyrtårnet var det litt fakta om fyrene og Jomfruland. Her er noe av det. 
Jomfruland: 
Jormfruland er 7,5 km lang og 1,1 km bred totalt 3,3 km2 = 3300 dekar. Hvorav dyrket mark 560 dekar. 
Avstand til Sverige er 45 nautiske mil. Avstand til Skagen er 76 nautiske mil. 
Høyeste punktet på øya er ca. 14 m, og øya er en fortsettelse av Vestfoldsraet. 
På Jomfruland bor det ca. 80 mennesker med smått og stort. 
Like syd for tårnet ligger tårntjernet, der Theodor Kittilsen tegnet det berømte motivet "Nøkken". 
Det har også bodd flere berømte forfattere der, som Helge Krog, Nils Kjær og andre kjente personligheter. 
Posisjonen til øya er 58° 52" N og 9° 31" Ø. 

Det gamle fyret: 
Dette ble bygget i 1838 og tent i 1839. Tprnet er 22 m høyt og er bygget av murstein. 250 000 stein gikk med, og den ble fraktet hit fra Holland. På det meste var det 70 mann i arbeid. 
Til fyrlampa ble det brukt parafin. Parafinen ble båret opp på rygg av vakthavende. 
Linseapparatet ble dratt rundt av et lodd som måtte trekkes opp med vinsj. 
Bemanningen bestod av fyrvokter, 1. assistent, 2. assistent og reserveassistent. 
Fyret var synlig 17 nautiske mil fra skutedekk. 
Avbemannet 1991. Fredet 1997. 

Det nye fyret: 
Dette ble bygget i 1938 og tatt i bruk i 1939. Dette er et støpejernstårn, 37 m høyt. Jernplatene er kokt i olje, for å ikke ruste for meget. 
Linseapparatet er flyttet fra det gamle tårnet, hvor det var i bruk i 100 år, og det er laget i Frankrike. 
Kampen Mek. Verksted leverte tårnet. Fyret ble automatisert 1.7.1991. Fyret er synlig 20 nautiske mil. 

Vi kunne se omtrent hele øya fra fyret. 
I disse husene bodde de som arbeidet i fyret.
I et av de husene var det en utstilling med blant annet steiner. De hadde gitt de forskjellige stinene forskjellige navn. Her er et eksempel.
 De hadde også stilt ut steinene. 
Det lå kuer langs Hovedveien. Noen ganger gikk de litt rundt, men de lå mest. 
Vi kjørte ferge tilbake til Kragerø, spiste middag og is der og dro hjem til hytta. 
 Her er Kragerø.
Det har vært en fin tur. Håper dere får en fin helg. 

Klem fra Selma 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar