lørdag 14. mars 2015

Bake- og overnattingsbursdag

Hei
Jeg feiret bursdagen min for noen uker siden, men har ikke skrevet noe her på bloggen fordi laptopen min har ikke funket. Jeg beklager det, men nå kan jeg endelig få fortalt dere om bursdagen.

Jeg inviterte alle jentene i klassen og alle kom. Når de kom åpnet vi gave. Etter det begynte vi å bake. Vi bakte sjokoladekake og boller. Oppskriften på boller kommer senere, men her er oppskriften på sjokoladekaka. Etter vi hadde bakt så vi på film og så spiste vi kaka. Den smakte veldig godt, men vi orket ikke så mye siden vi hadde spikt godis imens vi så på filmen.

Det er lurt å begynne med å lage blomstene du skal pynte med fordi disse trenger å tørke en stund før du kan sette den på kaka.

Du trenger:
Sukkerpasta (gjerne i flere farger)
Vaniljekrem
Fløte
Langpannesjokoladekake

Start med å kjevle ut litt sukkerpasta. Da kan det være lurt å bruke en rullepinne i stede for en kjevle.



















Stikk ut blomster eller andrefigurer du vil ha på kaka. Jeg valgte blomster i tre forskjellige størrelser.



















Bruk en modelleringspinne for å tynne ut kantene, hvis du har valgt blomst, slik at de ser mer ut som blomster og blir "søtere".















Hvis du har valgt blomster legger du dem i blomsterskåler for at de skal få den perfekte formen.















Du kan gjerne lage blader hvis du har grønn sukkerpasta.

Nå kan du begynne å lage kaka.
Først lager du en langpannesjokoladekake.
Mens den avkjøles kan du begynne med kremen.
Da pisker du fløten til krem.
Deretter blander du inn vaniljekrem. Du må være litt forsiktig så ikke all lufta går ut.
Skjær ut sirkler i kaka.
Jeg valgte fire etasjer, men dette bestemmer du selv.















Sett de oppå hverandre.
TIPS: Ta litt av vaniljekremblandinga mellom hvert av lagene. Da smaker kaka bedre.

Ha resten av vaniljekremblandinga rundt og oppå kaka.
Pynt med blomstene du lagde tidligere.
















Klem Selma<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar